Ekologiskt smink

Jaha ja, fram till idag har min ekologiska make-up bestått av denna kajalpenna:
 
 
En ljusbrun enkel kajal från franska UNE, funkar toppen! Jag tror jag köpte den på Åhléns som har UNE i sitt sortiment. Nu tar ju inte make-up-produkter slut i brådrasket i mitt badrum, så takten att byta ut det konventionella sminket mot ekologiska varianter går inte fort. Nästa köp ska dock bli en mascara från samma märke. Återkommer med recension...
 
Vad jag verkligen är på jakt efter är ett läppglans. Det stora problemet är att de allra flesta ekologiska läppglans innehåller ricinolja för dess tröga/kladdiga egenskap. Men via den här fin fina bloggen fick jag upp ögonen för att jag är känslig mot just ricinolja - typiskt! Jag har märkt ibland att med vissa läppglans blir jag torr i halsen och hostig  - nu har jag förklaringen: ricinolja!
 
Poletten trillade ner för några veckor sedan när jag köpte ett läppglans från just UNE, smetade på, och sedan gick runt med torrhet och hosta. Läste ingrediensförteckningen - volá - innehåller ricinolja (eller castor seed/ricinus communis oil som det ofta står i ingrediensförteckningen). För oss som är känsliga mot ricinolja kan dessutom läpprodukter innehållandes det snarare torka ut än återfukta. Dock beror det också på hur mycket ricinolja som finns i produkten, så vissa läpprodukter kan funka ändå.
 
Ja, jakten får fortsätta alltså.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Upplandskullan

Ekoliv och livsfilosofi!

RSS 2.0