Ny start!

Denna blogg har ju onekligen svajat en hel del sedan den startade för ca 1 år sedan. Jag lovar inte att det blir bättre på den fronten. Men jag tänker vara lite mer sammanhållen, så att det inte blir för spretigt.
 
De senaste åren har jag funderat alltmer på ekologiskt/naturligt/hållbart inom mode, skönhet och inredning. Hur lagarna reglerar varje ämne för sig, men inte tar ett helhetsgrepp om det vi omger oss med, smörjer in oss med eller leker med. Den cocktail av ämnen som i liten mängd kanske inte gör så stor skada, men som tillsammans har helt eller delvis outforskad påverkan på vår miljö och våra kroppar. Desto större orsak att vara försiktig när man kan och har valmöjligheten.
 
Jag utger mig inte för att vara polis, superkunnig eller med en obegränsad budget att köpa svanenmärkta soffor, bäddmadrasser utan bromerade flamskyddsmedel, superlyxigt eko-smink eller byta ut alla barnens leksaker mot ekologiska och giftfria diton. Men alla kan göra något, och jag vill göra vad jag kan för mig och min familj.
 
Hittills har jag bytt ut alla barnens kroppsprodukter till ekologiska varianter: schampo, balsam, duschtvål, badskum, hudlotion och solkräm. Flera av mina egna kropps- och ansiktsprodukter är också utbytta. Men låt er inte luras; för två veckor sedan bytte jag barnens badskum, och då hade jag ändå köpt ett konventionellt badskum bara några månader tidigare (bara för att i eftehand läsa ingrediensförteckningen). Så jag är inte konsekvent - än. Andra saker att leta bra ekologiska motsvarigheter till är leksaker och köksattiraljer - och det finns mycket, men kostar en del. 
 
Maken är kemist (men forskar på läkemedel och inte gifter i plaster), men han är väl måttligt intresserad skulle jag säga. Han är inte superimponerad av en del av det ekologiska alternativen till hans vanliga rengöring som jag försöker locka honom med. Men tycker det är okej att jag fasar ut plast i köket och smörjer barnen med ekologisk lotion - så länge det är bra ersättningsprodukter. Han får åka med på ett bananskal så att säga... Fast det var från hans jobb vi fick vår första stora tankeställare. En tillfällig kollega utbrast en dag vid lunchbordet: "Alltså, här sitter en massa kemister - och så äter ni uppvärmd mat ur plastlådor! Ni om några borde ju veta hur mycket ämnen som släpper från plasten vid upphettning!"
 
Häng med om du också vill lära dig mer om en ekologisk livsstil, eller bara få bra tips om ekologiska skönhetsprodukter, eller om inredning eller plastrensning i barnrummet, eller...
 
Mer information om kemikalier som omger våra barn kan du bl.a. läsa här:
Naturskyddsföreningen
Kemikalieinspektionen
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Upplandskullan

Ekoliv och livsfilosofi!

RSS 2.0